Uitslagen 7e Bossche Paastoernooi 28-03-2016

Rosmalense Judoka’s trots op hun podiumplaatsen maar….

Judo is veel meer dan wedstrijden winnen

Natuurlijk zijn Kelly van der Burgt, Peter van den Boogaard, Lars Vissers en  Nils van de Wetering trots op hun eerste plaats tijdens het Bossche Paastoernooi dat Paasmaandag in de Schutskooi werd gehouden. Uiteraard stralende gezichten bij Zoë van de Burg, Quinn Hulshof om hun tweede plaats en Tooske Kwaks, Ivar Schulz en Tyrese Kasantirto om hun derde plek.
Maar ook de judoka’s die geen prijs hadden (Kalle Postma, Eva van den Boogaard, Dennis van der Zanden, Yann Vissers en Jesse de Wild) kunnen terugkijken op een heel leerzaam toernooi.

Dat leerzame begint al met een scheidsrechter die zittend op de mat een groep jonge judoka’s om zich heen verzamelt om ze de (gedrags)regels nog eens uit te leggen. Daarnaast wordt er een duidelijk beroep gedaan op de flexibiliteit en de zorg voor elkaar omdat er zoveel ziekmeldingen zijn dat er poules bij elkaar geschoven moeten worden. Het gevolg is dat de gewichtsverschillen soms wel heel erg groot zijn: de grotere judoka wil ongetwijfeld winnen maar doet dit dan met veel meer beleid en rustigere technieken zodat de andere judoka niet onnodig geblesseerd raakt. Maar er hoort ook lef en vertrouwen bij: want ga maar eens als lichtere judoka de strijd aan in een zwaardere klasse.

En natuurlijk is er ook een sterke vriendschappelijke band:  want ook na een hele fanatieke wedstrijd groet je keurig naar de scheidsrechter en de tegenstander en in veel gevallen hoort daarbij nog een hartelijke schouderklop voor de tegenstander bij.
Het is balen als je je wedstrijden niet winnend kunt afsluiten, je voelde dat je had kunnen winnen. In deze wedstrijden gaat het meer om het spel dan om de knikkers. De ervaring, het uitproberen van technieken en het wedstrijdritme. Natuurlijk wil je winnen, maar winnen is meer dan het behalen van een prijs… al zullen we denken we daar tijdens de aankomende Nederlandse Kampioenschappen -18 jaar toch iets anders over: dan moeten de judoka’s op scherp staan.

Zin in judo?
Binnenkort zijn er zogenaamde maatjes-judotrainingen, om de kinderen kennis te laten maken met judo. Is je interesse gewekt? Kijk dan eens op www.rosmalensejudoclub.nl.