JBN- toernooien

Deze wedstrijden zijn bestemd voor judoka's die de regiotoernooien ontgroeid zijn omdat zij regelmatig winnen óf door hun leeftijd of bandgraduatie (>blauw) hier niet meer aan mogen deelnemen. Om deel te mogen nemen aan JBN-toernooien dient de judoka lid te zijn van de Nederlandse Judo Bond (JBN). U kan onder rolmenu 'clubinfo' hier meer over vinden.

Dit zijn officiële wedstrijden van de JBN en met een hoger niveau dan dat van een gemiddelde regiowedstrijd. Ondanks dat de zwaarte per toernooi kan verschillen - is het altijd raadzaam om met de trainer te overleggen of de judoka een JBN-toernooi eens kan gaan proberen.

De wedstrijden vinden met name plaats binnen het district Zuid-Nederland van de JBN en RJC tracht om eens per maand à twee maanden deel te nemen - afhankelijk van het aanbod.

Daar waar bij de regiotoernooien veelal de indeling enkel op gewicht plaatsvindt - worden deelnemers aan een JBN-toernooi ingedeeld op leeftijd én gewicht. Bijvoorbeeld -15jr +50kg. De wedstrijden vinden meestal plaats in een afvalcompetitie met herkansingsronde - 2 keer verliezen is uitgeschakeld. Bij te weinig deelnemers vinden de wedstrijden in poulevorm plaats - waarbij je tegen alle judoka's in de poule één keer vecht.

Eens per jaar nemen judoka's van de Rosmalense Judo Club ook deel aan de Zuid Nederlandse Kampioenschappen (ZNK). Judoka's in de klasse -15jaar en hoger kunnen zich tijdens dit toernooi plaatsen voor de Nederlandse Kampioenschappen. Helaas worden er in de leeftijdsklasse -12jaar enkel de Zuid Nederlandse Kampioenschappen gehouden en dus nog géén Nederlandse Kampioenschappen. Voorgaande edities van beide toernooien zijn voor diverse judoka's succesvol geweest - aangezien zij zowel gouden, zilveren als bronzen medailles wisten te behalen.