JBN Talentontwikkeling / Talentstatus VO

Talent & ambitie: Wat nu?

Bij de JBN is talentontwikkeling een belangrijk onderwerp en daarom zijn er verschillende trajecten voor talentvolle judoka's die zich willen ontwikkelen als topsporter.

Daarmee zorgen we voor een optimale ontwikkeling van jonge judoka’s tot topsporters: van leren tot excelleren. Bekijk de video hieronder voor meer informatie over talentontwikkeling bij de JBN.

De opleiding tot topjudoka begint op jonge leeftijd op de lokale club. Wanneer de ambitie van een judoka's verder reikt dan wat de club (qua programma of begeleiding) kan bieden, dan kan de judoka zijn of haar programma aanvullen of vervolgen bij een talentpartner. Talentpartners zijn door de JBN aangemerkte partners in de opleidingsstructuur. Zij bieden een erkend programma aan waarin een judoka zich optimaal kan voorbereiden op internationale prestaties en doorstroom naar het nationaal trainingscentrum (NTC) op Papendal.

Op basis van prestaties en ontwikkeling kan een judoka -15 jaar of ouder uitgenodigd worden voor deelname aan regionale trainingen van de JBN. Vanaf de categorie -18 jaar kunnen hier ook nationale trainingen bij komen. De regionale en nationale trainingen staan in het teken van randori (sparring) met andere talentvolle judoka’s. Deelname aan regionale en nationale JBN trainingen is tevens een voorwaarde voor uitzending naar internationale toernooien.

De junioren judoka’s met de meeste potentie om door te groeien tot topjudoka, worden uitgenodigd voor het academie programma op het NTC Papendal. Zowel vanuit het Academie programma of direct vanuit de club/talentpartner kan een judoka instromen in het senioren topsportprogramma op het NTC Papendal. Hier trainen de judoka’s die zich voorbereiden op topprestaties op EK’s, WK’s en de Olympische Spelen.

Voor alle informatie bekijk de website: KLIK OP DEZE LINK

Talentstatussen

Criteria talentstatussen 2024
NOC*NSF en de JBN hebben in samenspraak criteria en uitgangspunten opgesteld op basis waarvan een judoka een talentstatus toegekend kan krijgen. Hierbij zijn onderstaande uitgangspunten in acht genomen. Voor een volledig overzicht van de criteria voor het aanvragen van een talentstatus klik je hier.

NB: Sinds 2021 is een talentstatus niet direct noodzakelijk om vrijstellingen te krijgen in het onderwijs ten behoeve van je sport. Mocht je niet voldoen aan de criteria, maar wel vrijstelling nodig hebben om je programma uit te kunnen voeren, laat je coach dan contact opnemen met ons via topsport@jbn.nl.

Download criteria talentstatussen

Informatie over talentontwikkeling bij de JBN.